Sky Radio 35 jaar #1 non-stop muziekstation.

Skyradio Beeld
Gepubliceerd: 14 sep. 2023

Sky Radio 35 jaar #1 non-stop muziekstation.

Op 30 september is het 35 jaar geleden dat de non-stop zender Sky Radio van start ging. Een mooi moment om terug te blikken. Want hoe is Sky Radio eigenlijk ontstaan? Hoe bemachtigde Sky Radio een plekje in de ether? En wat zijn de hoogtepunten van de afgelopen 35 jaar? We zochten het voor je uit!

Het begin.
We gaan terug naar de jaren 80 toen Sky Radio’s founding father Ton Lathouwers druk was met het maken van cassettebandjes. Hij had bandjes met dance classics, met soft rock, Nederlandstalige bandjes. In Amerika was het in die tijd al heel normaal dat er ook radiostations voor specifieke genres waren. Vooral KOST (spreek uit: Coast, red.) uit Los Angeles vond Ton goed, een zogenaamde Adult Contemporary zender met populaire hits en classics, zonder extremen en zonder irritatiegrens. Op een gegeven moment deed zich de kans voor om zo’n station in Nederland te beginnen. Hij werkte bij Veronica en was aanwezig bij de opnamen van popprogramma Countdown. Toevallig was daar het management van Sky Channel te gast. Ze raakten in gesprek en Ton vroeg ze of ze in Nederland geen radiostation zouden willen beginnen. Ze maakten een plan, gingen naar Londen en daar zeiden ze vervolgens: ‘Doe maar’.

Geen dj’s.
Omdat er in het begin geen FM-frequentie was, mochten de kosten niet te hoog zijn. Dan maar geen dj’s, werd er gedacht. Een risicovolle keuze, maar toch wierp het zijn vruchten af: na een jaar zat Sky Radio tussen de 7 en 10 procent marktaandeel. Dat was ook te danken aan het sterke format: non-stop toegankelijke popmuziek, samengesteld met behulp van een computer. Dat was nieuw voor Nederland, want in de jaren tachtig kozen dj’s muziek uit die ze zelf leuk vonden, zonder dat ze rekening hielden met wat hun publiek leuk vond. Sky Radio deed vanaf begin af aan publieksonderzoek. Niet de smaak van de programmamaker was het startpunt, maar de smaak van de luisteraars. Mensen gaven hun oordeel over 1.500 nummers, daarvan haalden 500 de eerste playlist van Sky Radio.

FM-frequentie.
Naast Ton Lathouwers is de naam Ab Trik ook een belangrijke naam in het Sky Radio-verhaal. Lange tijd functioneerden de twee als onafscheidelijk koppel. Ton deed de programmering en positionering, Ab de zakelijke kant. Een belangrijk onderdeel van de zakelijke kant was het verkrijgen van een FM-frequentie. Ab schakelde de beste advocaat van Nederland in en uiteindelijk wisten ze een frequentieverdeling te bewerkstelligen. Maar dit ging niet zonder slag of stoot! In 1994 grepen zowel Sky Radio als Radio 538, beiden inmiddels onderdeel van ons netwerk, naast een frequentie ten gunste van Classic FM en Radio Noordzee. Het juridisch steekspel met de overheid duurde echter onverminderd voort, met als resultaat dat de rechter in ’95 al gelijk gaf en Sky Radio 100.7 FM toewees. Die FM-frequentie werd na de veiling van 2003 verruild voor 101 FM. In september fuseerde de Sky Radio Group met de 538 Groep tot Talpa Radio, sinds 2017 onderdeel van Talpa Network.

Uitdagingen.
Radio Director van Sky Radio Uunco Cerfontaine is sinds september 2003 al werkzaam bij Sky Radio Group. Eerst heeft hij als programmadirecteur van Radio Veronica dit station opnieuw opgezet en sinds 2010 werkt hij voor Sky Radio, waar hij nu Radio Director is. Zijn beginjaren bij Sky Radio waren roerig. Het station moest een herpositionering krijgen, omdat de luistercijfers terugliepen. In een interview met Broadcast Magazine uit die tijd zegt hij daarover “Het station had te veel een gouwe ouwe imago gekregen.” Hij maakte een plan voor nieuwe muziek, jingles en marketing. Sky Radio draait nog steeds tijdloze classics, maar veel meer in combinatie met de populaire hits van nu. De positionering is daarom ook; de beste mix van classics en hits.

Hoogtepunten.
Acties als ‘Leef Een Jaar Gratis’ en tv-spots met sterren als Taylor Swift, Robbie Williams, Enrique Iglesias en Ed Sheeran zorgden ervoor dat Sky Radio opviel in het radiolandschap. Dennis Kuzee (nu Director Media Inkoop & Marketing Lead Radio 10) had daar jarenlang een groot aandeel in. Eén van zijn hoogtepunten is toch wel het Concert In The Sky dat hij met Racoon organiseerde. “Ik ben daar jaren mee bezig geweest, hield net zo lang vol totdat we het voor elkaar hadden: een Concert In The Sky waarbij podium en tribune aan een hijskraan naar 50 meter hoogte werden getild. Nog nooit vertoond in Nederland,’ vertelt hij aan Broadcast Magazine. Andere hoogtepunten zijn de eerste keer dat de Sky Radio kersttram reed (de start van een traditie), de opening van de kerstprogrammering door Mr. Christmas Michael Bublé, het concert ter ere van 25 jaar Sky (met artiesten als James Blunt, Birdy, Miss Montreal, Alain Clark, Lisa Lois, Racoon en Ilse de Lange), de partnership met Disneyland Paris en Christmas Tree for Charity (de actie waarbij BN’ers in een chaotische wedstrijd probeerden een kerstboom te versieren voor het goede doel).

Jubileum.
Deze maand wordt het jubileum uiteraard met Sky-luisteraars gevierd. Zo is o.a. de Sky Top 1000 te horen, met de allerbeste hits van 35 jaar Sky Radio, uitgekozen door de luisteraars. Daarnaast is er een sympathieke taartenactie opgezet: luisteraars kunnen zichzelf samen met hun afdeling opgeven en maken zo kans op een overheerlijke verjaardagstaart die op de werkvloer bezorgd wordt. Want, wie jarig is trakteert!

Toekomst.
Natuurlijk staat Sky Radio niet stil. Aanstaande maandag start de nieuwe merkcampagne, waarbij de luisteraar volledig centraal staat. In de nieuwe tv-commercial is letterlijk te zien dat Sky Radio je net dat extra zetje in de rug geeft en je voorziet van de dagelijkse energie. Het brandelement van Sky Radio (de non-stop cirkel) komt voor het eerst ‘tot leven’ in deze campagne en wordt als metafoor gebruikt voor de boost aan energie die Sky Radio je geeft aan jouw (werk)dag. De nieuwe merkcampagne start op tv op 18 september. Daarnaast is de merkcampagne zichtbaar in out-of-home, display, social kanalen en owned media.

Daarnaast komt de Disney-actie er weer aan. Yolande Veldt (Brand & Strategy Lead Sky Radio) vertelt: “Disney en Sky Radio zijn een perfecte match. De merken staan beiden voor Feel Good en vandaar dat wij ook 3 keer per jaar onze luisteraars trakteren op een winactie (een arrangement van 3 dagen in Disneyland © Paris voor 4 personen). In september hebben wij deze actie ook weer en zijn we volop in de media met deze campagne-uiting.” En de toekomst? “Ik denk dat wij met dit mooie merk nog mooie stappen kunnen maken met ons krachtige merk en onze sterke, onderscheidende positionering.